Koruliike Kulta ja Hopea
Ainoastaan kulta- ja hopeakoruja myyvä erikoisliike. Tuotteet ostetaan eri
tuottajilta liikkeeseen esim. Saurum, Kultakeskus ja Kalevala Koru, panostetaan myös teetettyihin, asiakkaan mukaan räätälöityihin koruihin. Valikoima
pidetään pienenä mutta laadukkaana.
Sijaintina toimii Tampereen keskusta ja aukioloajat ovat: arkena 10.00-18.00, lauantaina 10.00-15.00, sunnuntaisin suljettu. Palvelua myös aukioloaikojen ulkopuolella erillisestä sopimuksesta.
Asiakkaina oman kaupungin sekä lähikuntien asukkaat. Markkinointia hoidetaan perinteisillä lehti- ja kadunvarsimainoksilla, ikkunamainoksilla sekä panostetaan sähköiseen mainontaan ja sosiaaliseen mediaan, painotetaan yksilöllisten tilaustuotteiden saatavuutta.
Liikkeessä panostetaan asiakaspalveluun sekä tuotteiden laatuun. Kilpailijoihin nähden esiin nostetaan nimenomaan tilaustuotteet ja asiakkaan toiveet.
Tärkeänä osana liikettä on kotimaisuus ja käsityö. Toiminnan pohjana on asiakkaan mahdollisuudet päästä vaikuttamaan tuotteeseen, joustavuus, loppuun asti viety asiakaspalvelu, laatu sekä takuu.
Mielikuvan halutaan olevan luotettava, pysyvän palvelun tuottaja.
Luodaan siisti, viihtyisä ympäristö. Tarjotaan laadukas tuote. Markkinoidaan näkyvästi sekä säännöllisesti. Hinnoittelussa noudatetaan keski- ja korkean hinnan politiikkaa johtuen tilaustuotteista ja niiden laadun säilyttämisestä.
Henkilökunta koostuu kahdesta kokopäiväisestä sekä yhdestä osa-aikaisesta myyjästä.
Päävastuu tuotteiden tilauksesta, varaston ylläpidosta sekä hävikin seurannasta on minulla.
Yrityksen sisällä olevat tehtävät täytyy kuitenkin kaikkien työntekijöiden hallita. Tilauksia tehdään tarpeen mukaan.Tilauksien sisältöön vaikuttavat muuttuvat trendit, vuodenajat ja erilaiset juhlapäivät kuten joulu ja ystävänpäivä yms.
Työtehtäviin kuuluu asiakaspalvelu, tuotteiden vastaanotto ja tarkistus, varastoon kirjaus, hävikin seuranta, tuotteiden tilaus, mainosten ja esittelyjen suunnittelua, yhteydenpito yhteistyökumppaneihin (tuotteiden myyjiin/kultaseppiin), esillepano, siivous sekä kassatyöt.
Päivän kulku on seuraavanlainen:
09.00 liikkeeseen, kassakaapista tuotteet esille, pohjakassan laitto ja edellisen päivän myyntiraporttien tarkistus.
10.00 kaupan avaus.Yleistä järjestelyä, asiakaspalvelua.
Iltavuorolainen saapuu 11.00.
Tuotteiden tarkistusta, kirjausta, tilausten tekoa ja asiakaspalvelua.
Lounastauko n.13.00-15.00 välisenä aikana porrastetusti.
Aamuvuorolainen lähtee klo 17.00, iltavuorolainen sulkee 18.00 jonka jälkeen laittaa korut ja rahat kassakaappiin, ohjelmoi yöraportit sekä siivoaa kaupan. Kello 19.00 laittaa hälytyksen ja lukitsee ovet.
Pankissa käydään tarpeen mukaan päivän aikana.
Mainonta
- omat internet sivut
- ulkokyltit, ikkunamainokset
- lehtimainonta
- sosiaalinen media, esim. liikkeelle sivut facebookkiin
Esittelyjä, arvontoja, yhteistyö muiden yritysten kanssa, esimerkiksi: yhteinen muotinäytös vaateliikkeen kanssa: korut ja asut.
Tässä esimerkki mainonnan jakaantumisesta vuositasolla:
Markkinointi tempaus:
Arvaa kultakäädyn oikea paino, lähimmäksi arvannut voittaa 30€ lahjakortin liikkeeseen!
Liikkeeseen asetetaan näytille kultakääty jota voi ihmiset käydä katsomassa ja arvaamassa painon n. viikon ajan, viimeisenä päivänä saman sarjan tuotteille 20% ale ja paikalla edustaja.
Mainostetaan näkyvästi lehdissä ja sosiaalisessa mediassa sekä ikkunamainoksessa.
Tarkoitus:
Saadaan ihmiset sisään liikkeeseen tutustumaan tuotteisiin ja tekemään ostoja, samalla luodaan yritykselle mainetta ja näkyvyyttä.
Myymäläpohja:
Esittelytiskit ja vitriinit ovat lasia/valkoista puuta ja lukolliset. Kohdevalot kaapin sisällä tuotteille.
Valaistuksen liikkeessä pitää olla ammattimainen jotta se tuo esiin korujen yksityiskohdat ja värit. www.lighting.philips.fi
Myös asiakkaiden ja myyjien turvallisuus täytyy huomioida. Riittävä valaistus oikeissa paikoissa on myös turvallisuustekijä. Hälytysnäppäin joka hälyyttää vartiointiliikkeelle tarvittaessa sekä riittävä määrä nauhoittavia turvakameroita täytyy myös olla. www.tsr.fi/tutkimustietoa/tata-tutkitaan/hanke?h=95066
Sijaintina toimii Tampereen keskusta ja aukioloajat ovat: arkena 10.00-18.00, lauantaina 10.00-15.00, sunnuntaisin suljettu. Palvelua myös aukioloaikojen ulkopuolella erillisestä sopimuksesta.
Asiakkaina oman kaupungin sekä lähikuntien asukkaat. Markkinointia hoidetaan perinteisillä lehti- ja kadunvarsimainoksilla, ikkunamainoksilla sekä panostetaan sähköiseen mainontaan ja sosiaaliseen mediaan, painotetaan yksilöllisten tilaustuotteiden saatavuutta.
Liikkeessä panostetaan asiakaspalveluun sekä tuotteiden laatuun. Kilpailijoihin nähden esiin nostetaan nimenomaan tilaustuotteet ja asiakkaan toiveet.
Tärkeänä osana liikettä on kotimaisuus ja käsityö. Toiminnan pohjana on asiakkaan mahdollisuudet päästä vaikuttamaan tuotteeseen, joustavuus, loppuun asti viety asiakaspalvelu, laatu sekä takuu.
Mielikuvan halutaan olevan luotettava, pysyvän palvelun tuottaja.
Luodaan siisti, viihtyisä ympäristö. Tarjotaan laadukas tuote. Markkinoidaan näkyvästi sekä säännöllisesti. Hinnoittelussa noudatetaan keski- ja korkean hinnan politiikkaa johtuen tilaustuotteista ja niiden laadun säilyttämisestä.
Henkilökunta koostuu kahdesta kokopäiväisestä sekä yhdestä osa-aikaisesta myyjästä.
Päävastuu tuotteiden tilauksesta, varaston ylläpidosta sekä hävikin seurannasta on minulla.
Yrityksen sisällä olevat tehtävät täytyy kuitenkin kaikkien työntekijöiden hallita. Tilauksia tehdään tarpeen mukaan.Tilauksien sisältöön vaikuttavat muuttuvat trendit, vuodenajat ja erilaiset juhlapäivät kuten joulu ja ystävänpäivä yms.
Työtehtäviin kuuluu asiakaspalvelu, tuotteiden vastaanotto ja tarkistus, varastoon kirjaus, hävikin seuranta, tuotteiden tilaus, mainosten ja esittelyjen suunnittelua, yhteydenpito yhteistyökumppaneihin (tuotteiden myyjiin/kultaseppiin), esillepano, siivous sekä kassatyöt.
Päivän kulku on seuraavanlainen:
09.00 liikkeeseen, kassakaapista tuotteet esille, pohjakassan laitto ja edellisen päivän myyntiraporttien tarkistus.
10.00 kaupan avaus.Yleistä järjestelyä, asiakaspalvelua.
Iltavuorolainen saapuu 11.00.
Tuotteiden tarkistusta, kirjausta, tilausten tekoa ja asiakaspalvelua.
Lounastauko n.13.00-15.00 välisenä aikana porrastetusti.
Aamuvuorolainen lähtee klo 17.00, iltavuorolainen sulkee 18.00 jonka jälkeen laittaa korut ja rahat kassakaappiin, ohjelmoi yöraportit sekä siivoaa kaupan. Kello 19.00 laittaa hälytyksen ja lukitsee ovet.
Pankissa käydään tarpeen mukaan päivän aikana.
Mainonta
- omat internet sivut
- ulkokyltit, ikkunamainokset
- lehtimainonta
- sosiaalinen media, esim. liikkeelle sivut facebookkiin
Esittelyjä, arvontoja, yhteistyö muiden yritysten kanssa, esimerkiksi: yhteinen muotinäytös vaateliikkeen kanssa: korut ja asut.
Tässä esimerkki mainonnan jakaantumisesta vuositasolla:
Markkinointi tempaus:
Arvaa kultakäädyn oikea paino, lähimmäksi arvannut voittaa 30€ lahjakortin liikkeeseen!
Liikkeeseen asetetaan näytille kultakääty jota voi ihmiset käydä katsomassa ja arvaamassa painon n. viikon ajan, viimeisenä päivänä saman sarjan tuotteille 20% ale ja paikalla edustaja.
Mainostetaan näkyvästi lehdissä ja sosiaalisessa mediassa sekä ikkunamainoksessa.
Tarkoitus:
Saadaan ihmiset sisään liikkeeseen tutustumaan tuotteisiin ja tekemään ostoja, samalla luodaan yritykselle mainetta ja näkyvyyttä.
Esittelytiskit ja vitriinit ovat lasia/valkoista puuta ja lukolliset. Kohdevalot kaapin sisällä tuotteille.
![]() | ||
Valaistuksen liikkeessä pitää olla ammattimainen jotta se tuo esiin korujen yksityiskohdat ja värit. www.lighting.philips.fi
Myös asiakkaiden ja myyjien turvallisuus täytyy huomioida. Riittävä valaistus oikeissa paikoissa on myös turvallisuustekijä. Hälytysnäppäin joka hälyyttää vartiointiliikkeelle tarvittaessa sekä riittävä määrä nauhoittavia turvakameroita täytyy myös olla. www.tsr.fi/tutkimustietoa/tata-tutkitaan/hanke?h=95066
Erinomainen valinta ;)
VastaaPoista