Kassatyöskentelyn ohjeet
- Valmistaudu kohtaamaan asiakas rauhallisesti ja kohteliaasti.Silloin myös asiakas jaksaa odottaa vaikka palvelu ei sujuisi kaikkein nopeimmalla tavalla.
- Huolehdithan omasta ulkoisesta siisteydestä ennen asiakaspalveluun menoa.
- Selvitä kuinka toimit ongelmatilanteissa. (varkaus,häirikköasiakas,ryöstö)
- Keskity aina yhteen asiakkaaseen kerralla, mutta seuraa myös aktiivisesti ympäristöäsi.
- Uskalla kysyä ja kokeilla.
- Selvitä itsellesi mitkä ovat liikkeen maksutavat. Esim.pankkikortti, luottokortti, tiliasiakkaat jne.
- Liikkeen kanta-asiakaskortit on myös hyvä tunnistaa ennen kassatyöhön menoa.
- Tutustu liikkeeseen ja sen valikoimaan jotta pystyt auttamaan myös asiakasta tarpeen tullen.
- Muista että laki asettaa tiettyjä vaatimuksia oluen ja tupakkatuotteiden myynnissä. Selvitä nämä ennen kassatyötä.
- Käsittele asiakkaan rahoja kunnioittavasti ja arvokkaasti.
Maksupäätteet vaihtelevat eri liikkeissä ja siksi on hyvä tietää mitä teet jos pääte ei toimi. Pystytkö esimerkiksi itse syöttämään kortin numerot tai lukemaan mangneettijuovan.
Jos tuotteiden hyvitys tapahtuu kassalla, selvitä kuinka sen teet. Toimi samoin hävikin kirjaamisessa.
Perusasioita kassalla palveluun:
- Pidä kassahihna ja kassan ympäristö mahdollisimman puhtaana.
- Tervehdi aina asiakasta ja muista olla kohtelias.
- Tarjoa asiakkaalle lisäpussia esim.jogurtille, lämpötiskistä ostetuille tuotteille, pakasteet.
- Tarkkaile tuotteiden päiväyksiä.
- Ole tarkka rahaa käsitellessäsi. Muista poistaa "liika" käteinen kassasta turvallisessa tilanteessa.
- Hoida palvelutilanne loppuun aina ennen seuraavaa asiakasta.
Lähteet: oma kokemus sekä kaksi myyjää K-kaupasta ja Sokokselta
Hienoa että otit "lähteiksi" oikeat työntekijät. Tehtävä hyväksytty!
VastaaPoista